Гурток: «Наукові дослідження в економіці та інноваційний розвиток підприємтсв»

Гурток: «Наукові дослідження в економіці та інноваційний розвиток підприємтсв»
Керівник гуртка: Боровик Марина Вікторівна
Електрона пошта: mfe2020@ukr.net

ПРАКТИКУМ
для вихованців гуртка
«Наукові дослідження в економіці»

Завдання 1.  
У 1996 р, за оцінками Interbrand, «Kodak» входив до четвірки найдорожчих брендів у світі, поступаючись лише «Disney», «Coca-Cola» і «McDonald’s». Сьогодні на фондовому ринку «Disney» коштує 70 млрд дол., «Coca-Cola» – 154 млрд дол., «McDonald’s» – 104 млрд дол., A «Kodak» – банкрут.
На початку 2000-х рр. попит на «традиційні» фотоапарати різко скоротився і на перший план вийшла цифрова техніка. На жаль, менеджмент так і не зміг швидко адаптуватися до цих умов.
Хоча цифровий фотоапарат розробили інженери «Kodak» ще в 1975 р, але тоді цей напрямок було визнано безперспективним, і керівництво компанії прийняло рішення відмовитися від нових розробок, зосередившись на виробництві плівкової техніки. Довгий час «Kodak» вдавалося утримувати лідерство на цьому полі, незважаючи на зростаючу конкуренцію.
Щоб утримати своє становище на ринку, компанія «Kodak» в 2004 р зробила ставку на розвиток бізнесу з виробництва принтерів, але і ця стратегія себе не виправдала.
У підсумку тільки в 2011 р папери «Kodak» подешевшали на 90% (47 центів за папір, для порівняння: у 2000 р вартість акцій «Kodak» перевищувала 80 дол.).
Завдання: Проаналізуйте ситуацію. Чому на вашу думку така ситуація склалася з компанією «Kodak». Знайдіть інформацію щодо нинішнього стану цієї компанії.

Завдання 2.  
Ірина Сергіївна Колесник працює під керівництвом одного і того ж начальника вже 11 років. Одного разу її давня подруга за чаєм запитала, наскільки їй добре працювати зі своїм начальником? Пролунала такуа відповідь: «Взагалі-то нічого. Він мені не докучає. Я роблю свою роботу». Тоді подруга поцікавилася: «Але ти ж працюєш на одному місці 11 років. Як ти працюєш? Тебе коли-небудь підвищать? Будь ласка, не ображайся, але мені абсолютно не зрозуміло, яке відношення має те, що ти робиш, до роботи фірми».
Ірина Сергіївна задумалася: «Я дійсно не знаю, чи добре я працюю … Мій начальник ніколи зі мною про це не говорить. Правда, я завжди вважала, що відсутність новин – вже хороша новина. Що стосується змісту і важливості моєї роботи, то при прийомі на фірму мені щось не дуже виразно пояснили і більше про це не йшлося. Ми з керівником не дуже спілкуємося «.
Питання для аналізу ситуації:
1. Які цілі і умови ефективності комунікацій між керівником і підлеглим відсутні?
2. Як можна визначити рівень вертикальних комунікацій?
3. Чи існують можливості для висхідних комунікацій в даній ситуації?
4. Яким чином можна більш ефективно побудувати зворотний зв’язок?

Завдання 3.  
Виділіть з наведених факторів і умов розвитку організації ті, які відносяться до її внутрішнього середовища та складають зміст його головних елементів (ресурсів, структури, культури):
1. Залучення і утримання кваліфікованих фахівців.
2. Збільшення частки компанії на ринку.
3. Впровадження нових інформаційних технологій в управління компанією.
4. Створення згуртованої управлінської команди.
5. Залучення довгострокових стратегічних інвестицій.
6. Зміна типу, рівня та інтенсивності конкуренції.
7. Підвищення якості обслуговування клієнтів.
8. Контроль економії на витратах.
9. Розвиток корпоративної культури.
10. Створення ефективної системи для обміну інформацією всередині компанії.

Завдання 4.  
1. Прокоментуйте слова А. Файоля: «Управляти – це значить передбачати».
2. Прокоментуйте слова Б. Шоу: «Там, де немає волі, немає і шляху».
3. Прокоментуйте слова К. Кертіса: «Благополучне плавання забезпечує не стільки сам корабель, скільки майстерне управління ним».
4. Прокоментуйте слова Квінтиліана: «Той, хто нічого не знає, ні в чому не сумнівається».
5. Прокоментуйте слова Б. Франкліна: «Легше придушити перше бажання, ніж вгамувати все, що слідує за ним».
6. Прокоментуйте слова Л. М. Толстого: «Думати при всякому діянні про цілі оного».
7. Прокоментуйте слова Сенеки: «Для того, хто не знає, в яку гавань пливти, немає попутного вітру».
8. Прокоментуйте слова сирійського мислителя Абуль-Фараджа: «Кого можна вважати розумним? Того, хто прагне лише до досягнення мети».
9. Прокоментуйте слова Д. Дідро: «Якщо немає мети, не робиш нічого, і не робиш нічого великого, якщо мета незначна».
10. Прокоментуйте слова з давнього трактату «Панчатантра»: «Щоб здійснити свою мету, потрібні справи, а не мрії. Коли в неробстві дрімає лев, не влізе в пащу йому газель».
11. Прокоментуйте слова давньогрецького байкаря Езопа: «Якщо людина береться за два справи, прямо протилежних один одному, одне з них неодмінно не вдасться йому».
12. Прокоментуйте слова давньоримського політичного діяча Катона Старшого: «Хто порожнім справам надає важливість, той у важливих справах виявиться порожньою людиною».
13. Прокоментуйте слова А. Філліпса: «Будь-яке надмірно передбачливе управління вбиває самостійність і енергію керованих».
14. Прокоментуйте слова Ф. Бекона: «Вибирати час – значить зберегти час».
15. Прокоментуйте слова А. Вудбері: «Поразка – не найгірша з невдач. Чи не зуміти навіть спробувати – ось у чому справжня невдача».
16. Прокоментуйте слова Б. Паскаля: «Лише в кінці роботи ми зазвичай дізнаємося, з чого потрібно було починати».
17. Прокоментуйте слова К. Хаббарда: «Щоб зробити що-небудь, треба не так вже й багато сил; ось щоб вирішити, що саме зробити, потрібна дійсно величезна сила».
18. Прокоментуйте слова Е. Хаббарда: «Унція активних справ дорожче фунта проповіді».
19. Прокоментуйте слова Б. Шоу: «Мастило отримує те колесо, яке скрипить голосніше за всіх».
20. Прокоментуйте слова Г. В. Плеханова: «У політиці незмінні, раз і назавжди прийняті правила неминуче і швидко ведуть до поразки».
21. Прокоментуйте слова Сервантеса: «Кожен з нас – син своїх справ».
22. Прокоментуйте слова Б. Дізраелі: «Дрібні справи породжують і дрібних людей».
23. Прокоментуйте слова М. Поллока: «Не багато хто з нас розуміють, яким великими труднощами може бути маленька справа».
24. Прокоментуйте слова М. Ебнер-Ешенбах: «Найвірніший засіб придбати авторитет у людей – бути їм корисним».
25. Прокоментуйте слова Р. Роллана: «У суперечках немає ні вищих, ні нижчих, ні звань, ні імен: важлива одна лише істина, перед якою всі рівні».
26. Прокоментуйте слова В. А. Жуковського: «Хто втерся в чин лисицею, той в чині буде вовком».
27. Прокоментуйте слова А. П. Чехова: «Якщо хочеш, щоб у тебе було мало часу, нічого не роби».
28. Прокоментуйте слова Г. Форда: «Ніщо, що дійсно нас цікавить, не є важким для нас.».
29. Прокоментуйте слова Публія Сіра: «Важко дочекатися слушного випадку, але дуже легко втратити його».
30. Прокоментуйте слова Б. Франкліна: «Одне сьогодні коштує двох завтра».

Завдання 5.  
Прочитайте наведені нижче історії. Дайте відповідь письмово на запитання в кінці кожного тексту.
1. Одного разу Девід Кертін, сидячи в номері готелю, тримав в руках стакан з водою. Настрій у нього був жахливий, і до того ж дуже хотілося пити. Він уже підніс склянку до губ, але тут згадав, що через погано вимитих склянок багато людей хворіють … А чому немає одноразових склянок? Напевно, тому, що немає нічого дешевше скла. І раптом його осінило – папір! Одноразові паперові стаканчики! Весь день він витратив, намагаючись зробити стаканчик, який був би простий і тримав воду. Нарешті йому це вдалося. Так в 1910 р Девід Кертін винайшов паперовий одноразовий стаканчик і заробив на цьому суму, еквівалентну € 1 млн.
Завдання: Дайте відповідь на питання: Що допомогло Кертіна зробити своє відкриття? Обґрунтуйте свою відповідь.

2. Уоллі Амос, підприємець, «король шоколадних бісквітів», довго не міг почати свою справу. Але одного разу на вечірці його знайома сказала, що знає людей, готових інвестувати кошти у виробництво солодощів. На ці гроші Амос почав виготовляти бісквіти і відкрив перший магазин. Його друг і сусід художник Тоні Крістіан допоміг Амоса оформити новий магазин, розробивши унікальний дизайн інтер’єру, що додало магазину характерний і запам’ятовується вигляд. Щоб залучити покупців, Амос найняв дівчат, які безкоштовно роздавали бісквіти перехожим в Беверлі-Хіллз і Голлівуді і приймали замовлення на їх виготовлення. Уоллі Амос і його бісквіти швидко стали широко відомими. За п’ять років він відкрив мережу своїх магазинів в Лос-Анджелесі, Санта-Моніці і на Гаваях.
Завдання: Дайте відповідь на питання: Що допомогло Амоса почати і розвинути свою справу? Обґрунтуйте свою відповідь.

3. Генрі Форд був авторитарним підприємцем, схильним до самотності, свавільним, котрі зневажають теорії і «безглузде читання книг». Він вважав своїх службовців «помічниками». Якщо «помічник» насмілювався сперечатися з Фордом або самостійно приймав рішення, він тут же позбавлявся роботи. За 12 років Форд перетворив крихітну компанію в гігантську галузь. Однак вірність традиції корпорації Форда, згідно з якою командувати і приймати рішення може тільки одна людина – глава компанії, – врешті-решт підвела. Потреби американців змінилися, і імперія Форда просто не встигала за ситуацією, не могла гнучко реагувати на зміни, що відбуваються, втілювати в життя нові концепції, реалізовувати нові ідеї. Частка Ford Motor на ринку різко скоротилася, і до кінця 1920-х рр. вона стала займати тільки 10% автомобільного ринку.
Завдання: Дайте відповідь на питання: Що вплинуло на зміну положення компанії Форда? Обґрунтуйте свою відповідь.

Завдання