Інформаційні матеріали за результатами проведення ІІ етапу та участі у ІІІ етапі Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України у 2022/2023 навчальному році
Всеукраїнський конкурс-захист науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України (далі – Конкурс) проводиться в три етапи:
І етап – районний – у районах міста Харкова, територіальних громадах області;
ІІ етап – обласний;
ІІІ етап – Всеукраїнський.
Результати проведення ІІ етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України у 2022/2023 навчальному році
У 2022/2023 навчальному році Конкурс проведено відповідно до таких нормативних документів:
– Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади, турніри, конкурси з навчальних предметів, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт, олімпіади зі спеціальних дисциплін та конкурси фахової майстерності, затверджене наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 22.09.2011 № 1099, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 17.11.2011 за № 1318/20056 (із змінами);
– Правила проведення Всеукраїнського конкурсу-захисту науководослідницьких робіт учнів – членів Малої академії наук України, затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 08.02.2021 № 147, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 05.04.2021 за № 441/36063;
– наказ Міністерства освіти і науки України від 04.11.2022 № 985 «Про проведення Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів – членів Малої академії наук України у 2022/2023 навчальному році»;
– накази Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної (військової) адміністрації від 09.11.2022 № 75 «Про проведення І, ІІ етапів Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів – членів Малої академії наук України у 2022/2023 навчальному році», від 16.12.2022 № 86 «Про проведення ІІ етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науководослідницьких робіт учнів – членів Малої академії наук України у 2022/2023 навчальному році»;
– наказ Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної (військової) адміністрації від 17.03.2023 № 21 «Про результати проведення ІІ етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів – членів Малої академії наук України у 2022/2023 навчальному році».
У 2022/2023 навчальному році ІІ етап Конкурсу відбувся
в дистанційній формі (онлайн) із дотриманням законодавства України про введення воєнного стану.
Враховуючи оновлену структуру наукових відділень і секцій МАН
на ІІІ етапі Конкурсу (наказ Міністерства освіти і науки України від 04.11.2022 № 985), відбулися відповідні зміни і в структурі ІІ етапу (наказ Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної (військової) адміністрації від 09.11.2022 № 75), а саме:
– введено нові секції на всеукраїнському рівні («Статистика» у відділенні
математики; «Менеджмент та маркетинг» у відділенні економіки);
– виключено секції «Російська мова» у відділенні мовознавства
та «Математичне моделювання» у відділенні математики;
– оновлено назву наукового відділення комп’ютерних наук; нова назва – відділення інформаційних технологій;
– секцію «Психологія» перенесено з відділення хімії та біології до відділення філософії та суспільствознавства;
– оновлено назви секцій у більшості наукових відділень МАН.
ІІ етап Конкурсу було організовано у 68 секціях 12-ти наукових відділень.
На розгляд журі подано 369 учнівських дослідницьких проєктів:
61 роб ота від закладів освіти об’єднаних територіальних громад Харківської області; 172 – від закладів освіти міста Харкова, у тому числі 1 робота від Комунального закладу «Харківський фізико-математичний ліцей № 27 Харківської міської ради»; 136 – від закладів освіти обласного підпорядкування, у тому числі 121 робота від Комунального закладу «Харківська обласна Мала академія наук Харківської обласної ради», 6 – від Комунального закладу «Харківська обласна станція юних туристів» Харківської обласної ради, 7 – від Комунального закладу «Харківський науковий ліцей «Обдарованість» Харківської обласної ради, 2 – від Красноградського педагогічного фахового коледжу Комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради.
Із 55 об’єднаних територіальних громад Харківської області взяли участь у ІІ етапі Конкурсу здобувачі освіти лише 21 громади.
Не взяли участь в обласному етапі Конкурсу Балаклійська, Біляєвська, Близнюківська, Борівська, Великобурлуцька, Височанська, Вільхівська, Вільхуватська, Вовчанська, Дворічанська, Ізюмська, Кіндрашівська, Коломацька, Краснокутська, Кун’євська, Куп’янська, Курилівська, Липецька, Малинівська, Малоданилівська, Мереф’янська, Нововодолазька, Олексіївська, Оскільська, Петропавлівська, Печенізька, Південна, Пісочинська, Савинська, Старовірівська, Старосалтівська, Циркунівська, Чкаловська та Шевченківська територіальні громади.
Кількість поданих робіт на ІІ етап Конкурсу від об’єднаних територіальних громад Харківської області та міста Харкова подано в таблицях 1, 2.
Таблиця 1
Кількість поданих робіт від об’єднаних територіальних громад Харківської області
Таблиця 2
Кількість поданих робіт від районів міста Харкова
Найбільшу кількість учасників у ІІ етапі Конкурсу від об’єднаних територіальних громад Харківської області забезпечили Безлюдівська (7), Красноградська (7), Валківська (5), Роганська (5) та Первомайська (5) громади; від районів міста Харкова – Салтівський (45), Немишлянський (22), Основ’янський (22) та Холодногірський (21) райони.
Кількість поданих робіт у розрізі наукових відділень МАН наступний: філософія та суспільствознавство (7 секцій) – 67 робіт; мовознавство (7) – 38; літературознавство, фольклористика та мистецтвознавство (6) – 38; історія (5) – 36; хімія та біологія (7) – 32; екологія та аграрні науки (6) – 29; технічні науки (7) – 28; інформаційні технології (6) – 25; економіка (5) – 25; фізика і астрономія (4) – 18; науки про Землю (5) – 17, математика (3) – 16 (табл. 3).
Таблиця 3
Кількість поданих робіт у розрізі наукових відділень МАН
Середня наповнюваність секцій становить 5,4 роботи на секцію. Показники середньої наповнюваності секцій у розрізі наукових відділень МАН подано в таблиці 4.
Таблиця 4
Показники середньої наповнюваності секцій у розрізі наукових відділень МАН
Найбільшу кількість робіт (≤10) було подано на секції: психологія, англійська мова, екологія, історичне краєзнавство, українська мова, охорона здоров’я, мистецтвознавство та українська література (табл. 5).
Таблиця 5
Секції з найбільшою кількістю учасників
Нечисленні секції (≥3): агрономія – 3, аерофізика та космічні дослідження – 3, геоінформаційні системи та дистанційне зондування Землі – 3, німецька мова – 3, французька мова – 3, публічне управління та адміністрування – 3, статистика – 3, релігієзнавство – 3, технологія виробництва продукції тваринництва та ветеринарна медицина – 3, біологія людини – 2, ботаніка – 2, геологія, гідрогеологія та геофізика – 2, електроніка та приладобудування – 2, комп’ютерна інженерія – 2, інформаційно-телекомунікаційні системи – 2,
матеріалознавство – 2, системи та технології штучного інтелекту – 2, медицина – 2, метеорологія та кліматологія – 2, астрономія – 1, гідрологія – 1, іспанська мова – 1, кібербезпека – 1, кримськотатарська гуманітаристика – 1, селекція та генетика – 1, польська мова – 1.
За результатами ІІ етапу Конкурсу переможцями стали 223 учасники, серед них кількість здобувачів освіти об’єднаних територіальних громад Харківської області становить 28, міста Харкова – 94, закладів освіти обласного підпорядкування – 101.
Кількість переможців ІІ етапу Конкурсу від об’єднаних територіальних громад Харківської області та міста Харкова подано в таблицях 6, 7.
Таблиця 6
Кількість переможців ІІ етапу Конкурсу від об’єднаних територіальних громад Харківської області
Таблиця 7
Кількість переможців ІІ етапу Конкурсу від міста Харкова
Здобувачі освіти закладів освіти обласного підпорядкування показали такі результати: Комунальний заклад «Харківська обласна Мала академія наук Харківської обласної ради» – 90 переможців; Комунальний заклад «Харківська обласна станція юних туристів» Харківської обласної ради – 6, Комунальний заклад «Харківський науковий ліцей «Обдарованість»» Харківської обласної ради – 4; Красноградський педагогічний фаховий коледж Комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради – 1.
Ефективність участі здобувачів освіти об’єднаних територіальних громад Харківської області та міста Харкова за підсумками ІІ етапу Конкурсу (кількість переможців поділена на кількість учасників, від 3 і більше поданих робіт) подано в таблицях 8, 9.
Таблиця 8
Ефективність участі здобувачів освіти об’єднаних територіальних громад Харківської області за підсумками ІІ етапу Конкурсу
Таблиця 9
Ефективність участі здобувачів освіти міста Харкова за підсумками ІІ етапу Конкурсу
За результатами ІІ етапу Конкурсу складено рейтинг участі команд об’єднаних територіальних громад Харківської області та районів міста Харкова (табл. 10, 11). Підрахунок здійснювався за кількістю набраних балів учасниками Конкурсу:
І призове місце = 3 бали;
ІІ призове місце = 2 бали;
ІІІ призове місце = 1 бал.
Таблиця 10
Рейтинг участі команд об’єднаних територіальних громад Харківської області за результатами ІІ етапу Конкурсу
Таблиця 11
Рейтинг участі команд районів міста Харкова за результатами ІІ етапу Конкурсу
До участі у ІІІ (Всеукраїнському) етапі Конкурсу журі рекомендовано 63 науково-дослідницькі роботи здобувачів освіти, які набрали найбільшу кількість балів у кожній секції наукових відділень Малої академії наук України.
Результати участі команди Харківської області у ІІІ етапі Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України у 2022/2023 навчальному році
Команду Харківської області на ІІІ етапі Конкурсу представили 62 учасники в 63 секціях. За результатами участі 9 учасників нагороджені золотими медалями, 13 – срібними, 19 – бронзовими (усього – 41 переможець).
Ефективність виступу склала 65%.
Два учні із закладів загальної середньої освіти сільської місцевості, які увійшли до складу команди Харківської області, стали переможцями в секціях «Психологія» та «Етнологія» (Комунальний заклад «Безлюдівський юридичний ліцей імені Героя Радянського Союзу І.Я. Підкопая Безлюдівської селищної ради», Комунальний заклад «Лиманський ліцей» Слобожанської селищної ради Чугуївського району Харківської області).
Високу результативність участі у складі команди області на ІІІ етапі Конкурсу продемонстрували вихованці Комунального закладу «Харківська обласна Мала академія наук Харківської обласної ради» (37 учасників – 23 переможці). Ефективність виступу склала 50% від загальної кількості балів, набраних командою Харківської області (табл. 12).
Таблиця 12
Результативність виступу команди Харківської області на ІІІ етапі Конкурсу
Результати участі команди Харківської області за науковими відділеннями Малої академії наук України за секціями подано в таблиці 13.
Таблиця 13
Результати участі команди Харківської області за науковими відділеннями Малої академії наук України за секціями
Таблиця 14
Результати участі здобувачів освіти закладів загальної середньої освіти у складі команди Харківської області на ІІІ етапі Конкурсу
Здобувачі освіти харківських ліцеїв № 89, № 45 та Харківської гімназії № 152 продемонстрували високий рівень підготовки. Ефективність виступу склала 100% (табл. 14).
Таблиця 15
Результативність виступу на ІІІ етапі Конкурсу учасників нечисленних секцій ІІ етапу
Із 25 учасників зазначених секцій майже 50% вибороли призові місця на ІІІ етапі Конкурсу, зокрема декілька перших місць у секціях «Метеорологія та кліматологія», «Релігієзнавство», «Французька мова» (табл. 15).
Важливим є і той факт, що в тих секціях, де була тільки одна робота на обласному етапі Конкурсу («Астрономія», «Гідрологія», «Іспанська мова», «Кібербезпека», «Кримськотатарська гуманітаристика», «Польська мова», «Селекція та генетика»), в одній секції, «Кібербезпека», наш учасник зміг вибороти призове місце. Це свідчить про необхідність посилити роботу щодо залучення здобувачів освіти до дослідницько-експериментальної діяльності, зокрема до наукових гуртків.
Таблиця 16
Загальний рейтинг областей України за підсумками ІІІ етапу Конкурсу у 2022/2023 навчальному році
Команда Харківської області, як і команди міста Києва та Кіровоградської області, здобула 72 рейтингових бали. Проте за кількістю перших місць наша команда посіла І командне місце серед команд інших областей, що підтверджує не тільки високий рівень підготовки обдарованої молоді Харківщини, але й її неймовірну волю до перемоги (9 золотих медалей!)
(табл. 16, 17).
Таблиця 17
Кількість золотих медалей, які вибороли представники команд областей України за підсумками ІІІ етапу Конкурсу в 2022/2023 навчальному році
Ці 9 найвищих нагород здобули наші переможці – представники таких секцій:
«Прикладна математика» – Сергушенков Владислав, учень 11 класу Комунального закладу «Харківський ліцей № 89 Харківської міської ради»;
«Теоретична фізика» – Самарська Анастасія, учениця 10 класу Комунального закладу «Харківський ліцей № 89 Харківської міської ради»;
«Релігієзнавство» – Акімов Віктор, учень 11 класу Комунального закладу «Харківський ліцей № 37 Харківської міської ради»;
«Метеорологія та кліматологія» – Шаповал Аліна, учениця 10 класу Комунального закладу «Харківський ліцей № 66 Харківської міської ради»;
«Зарубіжна література» – Кальченко Марія, учениця 10 класу Комунального закладу «Харківський ліцей № 102 Харківської міської ради»;
«Історичне краєзнавство» – Хвостіченко Олексій, учень 10 класу Комунального закладу «Харківська гімназія № 52 Харківської міської ради»;
«Всесвітня історія» – Мишков Богдан, учень 11 класу Комунального закладу «Харківський ліцей № 46 Харківської міської ради»;
«Англійська мова» – Куранда Марія, учениця 10 класу Комунального закладу «Харківський ліцей № 162 Харківської міської ради»;
«Французька мова» – Соломаха Андрій, учень 10 класу Комунального закладу «Харківський ліцей № 108 Харківської міської ради».
На сьогодні Всеукраїнський конкурс-захист МАН став своєрідним трампліном для подальшої участі слухачів МАН у всеукраїнських та міжнародних наукових змаганнях. Професійна й чітко скоординована діяльність педагогічних колективів Харківщини, співпраця із закладами вищої освіти навіть в умовах війни забезпечує успішність і вагомі досягнення в організації
науково-дослідницької роботи учнівської молоді, а значний потенціал є запорукою подальшого успішного розвитку дослідницько-експериментального напряму позашкільної освіти в Харківській області.
Директор Комунального закладу
«Харківська обласна Мала академія
наук Харківської обласної ради» Вікторія ЛУНІНА